Kiirendus üherattalisega

Saksamaalt, Hartenholmist, Unimoto kiirendusvõistluste MM sarja viimaselt etapivõistluselt, naasnud Läänemaal Taeblas elav noormees Karl Reimann. Kuigi Eestis on selle motospordi alaga tegelejaid neli meest, osales seekord Karl üksi. Lootus tekkis, et ehk tuleb kokkuvõtte punktidega maailmameistri tiitel. See aga tähendas, et tuleb osaleda kõigil MM-etapi võistlustel. Etapil osalemine annab ka punkti kui võistlus ise täiesti nässu läheb. Karlil kujuneski olukord nii, et osalemine kõigil etappidel tõi talle lisapunkte ja lõppkokkuvõttes oli tal maailmameistriks tulnuga sama palju punkte kogutud. Määravaks sai see, et ühel etapivõistlusel jäi Karl teiseks, aga konkurendil oli etappide kokkuvõttes saavutatud kolm etapivõitu. Seekord jäi MM tiitel Saksamaale. Meie mees aga hooajaga peaaegu maailmameistriks!?

Mis on Unimoto kiirendusvõistlus. Lihtsalt öeldes, üherattalise mootorrattaga kõige kiiremini läbida 100 jalga ehk 30,48 meetrit. Sõita tuleb nii, et stardist finišini ei tohi eespool vedavat ratast miskit vastu maad puutuda. Etapivõistlus koosneb kolmest sõidust ning kirja läheb parim. Stardis seisab mootorratas küll kolmel punktil. Meile harjumuspärase esiratta asemel on sel rattal seal kaks suuska. Stardist alates peab aga võistleja balansseerima ainsa vedava ratta peal nii, et suusad kohe kerkivad ja võistlussõit toimub ainsal rattal. Tõsi , tagapool on veel õhus kaks suuska, et võistleja ei lendaks selili ja mootorratta alla ei jääks. Oht on ka “kõrvuni” maasse kaevuda. Tsikli lubatud mõõdud on 2,4 x1,2 meetrit. Võisteldakse viies klassis: elektriga töötavad tsiklid, kuni 200 cm3, kuni 400 cm3, kuni 750 cm3 ja üle 750 cm3 mootoriga sõitvad tsiklid.

Karlil on võistlusmasinaks 1200 cm3, neljasilindriline Yamaha mootorratas, mis pärineb aastast 1986. Selle on ta oma käe järgi nii “püssiks” reguleerinud, et raja läbimiseks kulub keskmiselt 2,4-2,6 sekundit! Ratas sõidab spetsiaalselt võistlussõidu tarvis valmistatud bensiiniga, mille oktaanarvuks on 102. Tanklast sellist ei saa, seletab Karl.

Mind lummab nooremehe asjalikkus ja teadmiste rohkus jutus. Uurin, mis teda sellise motospordi juurde tõi. Juhus ja meie oma, Haapsalu kandi mees, on Karli vastus. Heigo Siitsman, Haapsalu mootoratturite klubi “Müristajad MC” president tulnud tema juurde kuna Karl teeb igasuguseid metallitõid. Tahtnud oma mootorrattale ühe hambajagu väiksemat ketiratast. Kui tellimus täidetud, sai Karl teada, et Heigo tegeleb Unimoto kiirendusvõistlustel 750 cm3 masinate klassis sõitmisega ja kuidas see spordiala toimib. Karli hakkas asi huvitama ja ta otsustas ka kätt ja õnne proovida. 2016.a suvel ostis mootorratta Suzuki, ehitas selle vastavusse nõuetele ja tegi esimese võistlussõidu Võrus. Siin, Eestimaal, toimub nüüd juba kaks aastat Unimoto kiirendusvõistluste üks MM etapp. Eelmisel aastal piirdus Karli võistlemine ka ainult Võru etapil osalemisega. Vaja oli saada kogemusi ning harjutada, harjutada. Et nõuetele vastavalt rattal püsida, õigemini, et ratas ilusasti õhus balansseeriks, oli tarvis leida juhtkangidele õige koht, omale õige asend. Istumisest sellel mootorrattal juttu ei ole, sõitja “istub” siin kõhuli ainsa ratta poritiival. Selle ainsa ratta rehviks pole ka tavapärane kärniline kummirehv vaid metallist, rootorekskavaatori koppa meenutav ratas.

Tänavune hooaeg, mis kestis veebruarist septembrini ja koosnes kuuest etapist, algas Poolas Karli jaoks isikliku ajarekordiga – 100 jalga 2,41 sekundiga. Teine etapp lõppes osalemisega. Sõidul purunes ketipinguti ja tulemust ei tulnud. Võistlusmasinale tuleb ikka ise jupid teha, vabriku omad ei pea koormusele vastu – selline oli Karli arvamus. Järgmised etapid kulgesid vahelduva eduga, jäädes etapivõitjale alla vaid mõni sajandik või tuhandik sekundit. Aeg võetakse neil sõitudel kolm koma kohta. Viimasel etapil, nüüd Hartenholmis, kaotas Karl tulevasele maailmameistrile esikoha 0,211 sekundiga.

Uurisin tubli noormehe käest tuleviku plaane, kas kõik piirdubki ainult ühe hooajaga, sest pole ükski mootorispordiala odav lõbu ega ka eriti kerge.

Karl tunnistas, et kripeldama jäi hinge tiitel, nii oleks tahtnud sel alal Eesti maailmakaardile saada. Uuem tsikkel olemas, hästi välja timmitud, kogemused olemas, peaks jätkama. Tarvis on praegune, ligi 270 kilo kaaluv masin saada umbes 50 kilo kergemaks, et võita ajas. Uus kaal peaks andma ajavõitu mõne kümnendiku, ehk õnnestub murda see maagiline 2,41 sekundit. See hobi tahab teadmisi/oskusi, raha ja tahtmist. Leida on tarvis, kes aitaks – toetaks veidi rahaliselt. Toetajale oleks hea reklaami koht. Saksamaa suurima motoürituse raames korraldatud unimoto võistlust külastas üle 20 000 pealtvaataja.

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.